Recenzja PowerColor ATI Radeon HD 2400 XT
Po długo oczekiwanej premierze najszybszej karty spod stajni AMD/ATI przyszedł czas na wprowadzenie na rynek serii produktów dla mniej zamożnych klientów. Tańsze karty, serie 2600 oraz 2400 będą występowały w kilku różnych wersjach. Do mnie trafił model HD 2400XT, który jest bezpośrednim konkurentem GeForca 8400GS. Testowana karta jest wyceniona na 79$ (około 250zł)
Układ dzisiejszego bohatera recenzji – Radeona HD 2400XT składa się ze 180 milionów tranzystorów i wytwarzany jest w procesie 65 nm. Produkt ATI/AMD posiada (w porównaniu do starszych braci) jedynie 8 SPU i jedną jednostkę tekstur. Układ ma do dyspozycji 256MB DDR3 RAM. Interfejs pamięci nie zachwyca tylko 64bity, co z pewnością będzie stanowiło wąskie gardło w testach wydajności karty graficznej w wyższych rozdzielczościach. Karta, która została poddana testom pracuje z zegarami
odpowiednio: 700Mhz dla GPU i 800Mhz dla pamięci. Lista funkcji 3D nie jest aż tak diametralnie różniąca najwyższy model – 2900XT od 2400XT. Ciekawostką jest zintegrowany kontroler audio. Zobaczmy co kryje przed nami pudełko…
Radeon HD 2400 XT
Na przedniej części opakowania znajduje się jakaś wojowniczka (Xena? :D), a także kilka informacji na temat zawartości (m.in. zgodność z Windows Vista). Z tyłu znajdziemy kolejne informacje o funkcjach karty, pełna zgodność z DirectX 10 i Shader Model 4.0, możliwość połączenia dwóch kart dzięki trybie cross fire. W pudełku zaś znajdziemy podstawowe wyposażenie: kartę, przejściówkę HDMI, płytkę ze sterownikami, oraz instrukcję (manual). Do testów użyliśmy jednak sterowników beta: 8.38.9.1-rc2_48915.
Radeon 2400XT posiada niewielkie, czerwone, niskoprofilowe PCB. Małe wymiary świadczą o tym, że karta nie jest demonem prędkości. Na powyższym zdjęciu Radeon został porównany do grafiki Galaxy 7900gs (niebieski laminat). Wyjście D-Sub zostało połączone z kartą poprzez taśmę, takie rozwiązanie nieznacznie pogarsza jakość obrazu przekazywanego przez złącze. Najnowsze „dziecko” ATI/AMD nie wymaga dodatkowego zasilania, całą energie czerpie ze złącza PCI-Express. Karta ze względu na wytwarzanie niewielkiej ilości ciepła nie potrzebuje wyrafinowanego systemu odprowadzającego ciepło. Chłodzenie tego modelu to jednoslotowy radiator z małym wentylatorkiem, który można zaliczyć do umiarkowanie głośnych (głośny nie jest, ale do cichych też go nie zaliczę).
Zestaw testowy:
Testy:
Legenda wykresów:
- min – minimalna ilość klatek na sekundę
- avg – średnia ilość klatek na sekundę
- max – maksymalna ilość klatek na sekundę
W każdym z testowanych programów (gry) sprawdzałem wydajność karty w trzech różnych rozdzielczościach: 800×600, 1024×768 i 1280×1024. Pod tytułem gry znajduje się ilość włączonych detali. Jedynie 3dMarki zostały bez zmian rozdzielczości, oraz detali (standardowe ustawienia).
Typowo na pierwszy ogień idzie test 3dMark, w edycjach 2005, oraz 2006.
Najnowsza „samochodówka” ze słynnym rajdowcem w tytule została wyświetlona przez Radeona HD 2400xt z dość mizerną wydajnością. Pomimo niskich ustawień detali gra nie była płynna prawie w każdej rozdzielczości, jedynie w 800×600 klatki na sekundę oscylowały na granicy 25fps (przyjęta granica płynności).
Far Cry to już trzyletnia gra, której grafika nadal jest piękna, a wydajność silnika gry przyprawia o rumieniec wiele nowych tytułów. Bohater naszej recenzji pozwolił cieszyć się w pełni płynną grafiką jedynie w rozdzielczości 800×600. Na upartego możemy odpalić grę w rozdzielczości 1024×768, ale przyjemność z przycinającego się co raz obrazu jest raczej niewielka.
Tutaj widzimy sytuację zgoła odmienną. Najnowsi „hirołsi” w rozdzielczości
1024×768 nadal ładnie wyglądają, a prędkość wyświetlanej grafiki na 2400xt jest wystarczająca.
Na dzień dzisiejszy Max Payne 2 to dość leciwy tytuł, pomijając datę wydania można śmiało powiedzieć, że ta gra posiada nie najgorszą grafikę, z którą 2400XT radzi sobie świetnie. Oglądając po kolei wykresy trzeba stwierdzić, że najnowsze dziecko AMD/ATI nadaję się wyłącznie do starszych gier.
Ostatnie dwa wydania „potrzeby prędkości” informują nas, że nie warto zapuszczać się powyżej rozdzielczości 800×600 gdy na pokładzie mamy Radeona 2400XT z 64bitową szyną pamięci.
Overclocking
Standardowe zegary Radeona HD 2400XT wynoszą 700/800. Od pewnego czasu panuje zasada, że karty ATI bardzo słabo się podkręcają. W przypadku 2400xt nie jest tragicznie udało mi się podkręcić zegary do wartości 790/840. Zobaczmy jak to się przekłada na wydajność.
Wydajność wzrosła o około 10%. Czyli warto było się pofatygować o parę fpsów. 🙂
Zalety:
- Niska cena
- wsparcie najnowszych technologii: dx10 i sm4.0
- HDMI
- Zintegrowany kontroler audio
- małe wymiary
Wady:
- taśma D-Sub
- niska wydajność
Słowa kluczowe: ati radeon hd 2400 xt
jestem posiadaczem tej karty i zdecydowanie nie polecam tej karty do gier komputerowych, karta służy raczej lepiej do filmów.
Karta wydana w dn. 28.06.2007
Nie nadaje się zupełnie do dzisiejszych gier w 1920×1080
Już w 1650×1050 dusić się będzie na wszystkim.
;]
Używałem jej z bólem w 2014-2015, grałem głównie w Diablo 3 osiągałem max 30fps na low na wszystkim więc na tamte chwile lepsze było to niż brak możliwości grania w diabła. Mimo iż jej stara i słaba, dobrze ją wspominam bo spędziem dużo czasu przy diablo i fajnie się bawiłem.
P.S-Tak wiem jak mogłem grać w 30fps ze spadkami do 25, ale co poradzić, teraz bym sobie nie wyobrazał grać poniżej 60 😉