Emulacja Pixel Shader czyli jak grać w nowe gry na starych kartach graficznych
Świetną grą jest Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow z kultowej wręcz serii, w której wcielamy się w Sama Fishera – tajnego agenta NSA (National Security Agency). Niestety gra ta posiada pewną wadę: producent zrobił ją w ten sposób, że użytkownicy (dość popularnych) kart graficznych GeForce 4 MX i GeForce 4 Go nie mogą uruchomić gry. Wszelki próby uruchomienia gry na komputerze korzystającym z karty z „czarnej listy” kończą się fiaskiem – bez problemu możemy włączyć program, jednak kiedy w menu uruchomimy jakąkolwiek misję, po jej wczytywaniu gra wyłączy się. Według producenta i stworzonego przez niego programu diagnostycznego dołączonego do gry jest to spowodowane brakiem tzw. wspierania pixeli (ang. – luźne tłumaczenie, w oryginale Pixel Shader Support). Co ciekawsze gra ta wcale nie potrzebuje karty graficznej posiadającej taki system. Dowody na to, a także sposób na uruchomienie gry na komputerze z kartą graficzną GeForca 4 MX/Go przedstawiamy poniżej.
W celu uruchomienia Splinter Cell: Pandora Tomorrow korzystając z karty GeForce 4 MX/Go trzeba wykonać jedną bardzo prostą czynność. Należy „wmówić” naszej karcie graficznej, iż posiada ona wspomaganie pixeli. O dziwo, kiedy dokonamy takiego zabiegu, grę odpalimy bez najmniejszego problemu. Dowodzi to temu, że funkcja ta wcale grze nie jest potrzebna! Dlaczego w takim razie Ubisoft stworzył grę tak, że bez systemu wspierania pixeli nie da się jej uruchomić? Myślę, że nie dowiemy się tego nigdy.
Z podobnym przypadkiem mamy do czynienia w takich grach jak np. Sillent Hill i opisany tu trick może być wykorzystany również w przypadku tej gry (i wielu innych), jednak poszczególne kroki w dążeniu do uruchomienia wyżej wspomnianych aplikacji mogą się różnić.
Do oszukiwania kart graficznych, wmawiania im, że mają funkcję, których nie mają itp., służą specjalne programy. Jednym z nich jest 3D Analyze, którego krótką instrukcję użytkowania zamieszczam poniżej.
Program możemy pobrać stąd: 3D Analyzer.
- Wyłączamy wszystkie zbędne aplikacje i uruchamiamy program.
- Najpierw klikamy „SELECT” (1 na screenie) i odnajdujemy grę, której nie możemy uruchomić.Uwaga!W przypadku Splinter Cella w wydaniu „Kolekcja klasyki”, musimy pamiętać, aby wybrać plik który konkretnie jest grą, a nie aplikację, która uruchamia reklamówkę we flashu, a następnie grę. Właściwy plik nosi nazwę „SplinterCell2.exe”, a ścieżka do niego to: katalog z grą\Offline\System\SplinterCell2.exe.
- Teraz musimy wybrać, jakie kłamstwo powiedzieć karcie. Jak widać lista jest dosyć długa, ale w przypadku Splinter Cella zaznaczyć musimy tylko jedno pole: skip Pixel Shader version 1.1 (2 na screenie). Jeżeli zaznaczymy nie to, lub więcej pól, gra nie zadziała.
- Teraz możemy już uruchomić grę. W tym celu należy nacisnąć „RUN” (3 na screenie). Gra powinna się poprawnie uruchomić.
- Aby w przyszłości nie trzeba było wykonywać wszystkich kroków odnowa, możemy kliknąć „Save batch file!” (4 na screenie), co pozwoli nam na stworzenie specjalnego pliku, po którego włączeniu gra i program automatycznie uruchomią się, odpowiednio skonfigurowane.
Niestety gra najprawdopodobniej nie będzie chodzić idealnie. Do najczęstszych problemów należy: brak wody (nie widać wody – w żaden sposób nie utrudnia to gry), brak termowizji (nie da się uruchomić kamery termowizyjnej – momentami utrudnia to grę, jednak nie bardzo, z uwagi na to, że kamery tej nie trzeba korzystać zbyt często). Do tego zdarzają się, że znika obraz, co jednak również nie jest niczym „strasznym”, ponieważ jest to zjawisko bardzo rzadkie (w momencie pisania artykułu mam za sobą równo 50% misji, w trakcie których wystąpiły u mnie tylko dwa takie bugi: jeden w Paryżu – zniknął krótki korytarz na początku misji, a drugi w Jerozolimie – tutaj niestety zniknął cały port, ale nie ma w nim niczego ważnego, zaczynamy w nim misję i tyle; kiedy z niego wychodzimy, do miasta, gdzie są już wrogowie itp. obraz powraca). - (Alternatywny) Może być również tak, że będziemy widzieli obiekty (budynki, postacie itp.) niepokryte teksturami (wszystko w kolorze szarym/khaki). Ten problem najprawdopodobniej uda się przezwyciężyć instalując inną wersję sterowników do karty graficznej. Największe szanse są, iż gra zadziała poprawnie pod najnowszą wersją sterowników, ale gdyby tak nie było, warto również spróbować z wersjami nieco starszymi. Sterowniki do kart GeForce 4 MX/Go najlepiej pobrać z oficjalnej strony producenta: nVIDIA.pl.
Słowa kluczowe: emulator karty graficznej
jeszcze jedno pytanko , czy w grze Chaos Theory też występuje ten problem z kartą graficzną? prosze o szybkie odpowiedzi 🙂
probowalem odpalic HoN na tym programie i lipa. wyskakuje mi blad: D3D device_create: create device() failed pomocy
pomóżcie!
Chce zainstalowac two worlds a kompie. instalacja smiga ale jak chce odpalic to mi taki bląd wyskakuje:
wystąpił błąd podczas inicjalizacji Direct 3D
Niewystarczająca funkjonalnosc lub konfiguracja karty graficznej.
Mam karte ati radeon 9250 64mega…
ona ma pixel shader 1.4 a gra wykorzystuje 2.0 lub 3.0
Co na to poradzic?
mam grę która wykorzystuje pixel shader 3.0 a moja kart ma tylko 2.0. Co mam zrobić
co za qurwaaa gowno i kto mi moze powiedziec o co chodzi bo zrobilem jak poprzednicy pisali tez ten sam problem i zadnej odp a mianowicie zrobilem wszystko jak nalezy (jak w opisie) i lipa gra nadal nie chce odpalic bo wychodzi do wina przy loadingu a pracuje na gf4mx co za muka
działa ale po wyłączeniu gry i właczeniu jej z powrotem nie da sie wczytac save-ów
A ja uruchomiłem dzięki 3D Analyze gre Splinter Cell 3: Chaos Theory!!! Wystarczy zaznaczyć opcję "emulate HW TnL caps" w zakładce Hardware Limits i gra powinna się uruchomić. Mi działa w roz. 1024X768 mimo ze grafike mam zintegrowaną Intela.
karol-cio mam tez intela zintegrowaną i zrobilem to co pisales i gra odpala lecz mam menu na zielono i jak sie najedzie na coś to dopiero widać co to a jak gram to w co srzele robi sie czarne więc co mam zrobić????
Mam zintegrowaną karte graficzną Intel GM Accelerator 3100 – 384 MB. Mimo że karta obsługuje Pixel Shader 2.0 to jednak wiele gier nie mogę uruchomić. Nie wiem gdzie jest problem, ale kilka gier dzięki 3D Analyze udało się odpalić.
Ja spróbowałem tego sposobu ale mi wcale nie pomugł po włączeniu Pixel Shader version 1.1 i naciśnięciu RUN gra się włączyła do głównego menu tam gdzie jest jeden gracz i wielu graczy i po wciśnięciu jeden gracz gra wyłącza się i pojawia się klepsydra no i myszka nie idzie ruszać i nic trzeba w tedy zawsze resetowac myslałem że ta gra mi pujdzie bo aż takich złych wymagań kompa nie mam jak coś to podaje tutaj:
Procesor:
AMD Athlon(tm) 1.67 GHz
RAM:
512 MB
Karta graficzna:
GeForce4 MX 440 64 MB
no i DirectiX 9.0 version
a gre mam orginalną a nie pirata z neta ściągniętego i jeszcze mi nie działa czemu??
za wszelką pomoc dziekuję 🙂
loguś – Twój komp to zabytek… już na nim nie pograsz.