Jak wybrać najlepszy hosting dla WordPressa
Zapewne niejednokrotnie myślałeś o tym, żeby rozpocząć działalność w sieci. Twoje motywacje mogą być bardzo różne – chęć zaprezentowaniu światu swoich prac, dzielenia się wiedzą, budowy własnej marki osobistej czy nawet zweryfikowanie wielu teorii mówiących o tym, że Internet to szansa na szybkie i duże pieniądze. Bez względu na przyświecający Ci cel, będziesz musiał kupić domenę, stworzyć własny lub wykorzystać gotowy szablon strony i wreszcie wrzucić ją do sieci. I tu pojawić się może niemały problem. Który hosting wybrać? Który będzie wystarczająco dobry i stabilny? Sprawdź moje wskazówki, a unikniesz nietrafionej decyzji, która może Cię sporo kosztować.
Decydując się na stworzenie własnej strony internetowej, prawdopodobnie wybierzesz popularny „silnik” WordPress. Dlaczego? Gdyż to niewątpliwie najpopularniejszy CMS (ang. Content Management System) na świecie. Szacuje się, że nawet 60% stron w sieci działa właśnie na tym konkretnym systemie zarządzania treścią.
Jego popularność wynika przede wszystkim z ogromnej uniwersalności i elastyczność. Stworzono go po to, by osoby bez wiedzy programistycznej bez najmniejszego problemu poradziły sobie z uruchomieniem własnego serwisu internetowego. I rzeczywiście pod tym względem sprawdza się doskonale. Wystarczy tylko kilka kliknięć, by przejść przez proces konfiguracyjny i móc już uzupełniać treścią wybrany szablon strony.
Elastyczność WordPressa przejawia się z kolei w dostępności do ponad 50 tysięcy najróżniejszych wtyczek, dzięki którym Twoja strona będzie jeszcze bardziej interaktywna i wartościowa dla użytkowników. Nie wierzysz? Zajrzyj do katalogu wtyczek, wybierz te, które chcesz wykorzystać w swoim serwisie i niemalże jednym kliknięciem je zainstaluj. Prawda, że proste?
O WordPressie mógłbym jeszcze wiele napisać, ale nie o nim będzie mój artykuł. Wiesz już, że stworzenie strony wcale nie musi być kosztownym i żmudnym procesem. By jednak świat mógł zobaczyć Twoje dzieło, musisz znaleźć dla niego miejsce w sieci.
I właśnie w tym momencie powinieneś się zastanowić nad wyborem odpowiedniego hostingu. Odpowiedniego, czyli takiego, który spełni Twoje oczekiwania, zostanie dostosowany do potrzeb Twojej strony i jednocześnie będzie elastyczny na tyle, że będzie się razem z nią „rozwijał”. A zatem do dzieła!
Zacznij od podstawowych parametrów
Po zaledwie kilku chwilach swoich poszukiwań zorientujesz się, że na rynku dostępnych jest dziś naprawdę mnóstwo ofert. Większość firm oferuje uniwersalne rozwiązania, które doskonale współpracują z wszystkimi systemami CMS, więc nie musisz się martwić, że dokonasz niewłaściwego wyboru. Twoje zadanie będzie polegać jedynie na doborze odpowiednich parametrów – zgodnych z zapotrzebowaniem Twojej strony internetowej. Sugerowanie się ceną nie zawsze prowadzi do dobrego wyboru, gdyż nie zawsze najdroższe hostingi są jednocześnie tymi najlepszymi i odwrotnie.
Wybór drogiego hostingu dla niewielkiego serwisu internetowego czy bloga to też niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy w błoto. Rozsądniej będzie postawić na hosting, który z biegiem czasu i wzrostem popularności Twojej strony internetowej będziesz mógł elastycznie dostosowywać do swoich potrzeb.
Na samym początku swej internetowej przygody skoncentruj się na czterech podstawowych kryteriach i przy ich pomocy wybierz kilka najlepszych ofert. O jakich kryteriach mowa?
- Limit domen
Przeglądając dostępne pakiety u poszczególnych dostawców, szybko zorientujesz się, że bardzo często jednym z ograniczeń jest liczba domen, jakie możesz podpiąć. Mogłoby się wydawać, że zwłaszcza na początku swojej internetowej działalności ograniczenie to będzie dla Ciebie zupełnie nieistotne, ale czy na pewno?
Może się bowiem okazać, że swoją stronę planujesz prowadzić w dwóch językach i chciałbyś wykorzystać do tego celu dwie domeny (adres-strony.pl i adres-strony.de). Częstą praktyką jest również korzystanie z dwóch domen w przypadku posiadania w adresie strony polskich znaków (mojblog.pl i mójblog.pl). Przemyśl te kwestie już na etapie wyboru domeny i analizując pakiety hostingowe, zwróć uwagę na ten aspekt.
Zdarza się, że podstawowe pakiety oferują możliwość podpięcia wyłącznie jednej domeny, jednak w większości przypadków limit ten jest nieco wyższy.
- Limit skrzynek pocztowych
Dokładnie ta sama kwestia tyczy się skrzynek e-mail. Startujesz z małym blogiem, który będziesz prowadził sam? W takiej sytuacji kryterium to nie będzie miało dla Ciebie większego znaczenia. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku większych serwisów internetowych, które prowadzone są najczęściej przez kilka osób lub stron firmowych.
Imienny adres mailowy dla pracowników czy redaktorów niewątpliwie wygląda bardziej profesjonalnie. Pozwala też lepiej zarządzać dostępami – dzielenie jednej skrzynki przez kilka osób nie jest najlepszym pomysłem. Na pewnym etapie rozwoju Twojej strony znacznie lepiej sprawdzi się kilka dedykowanych adresów mailowych, aniżeli jeden ogólny – np. dedykowana skrzynka na zapytania reklamowe / potencjalne współprace, skrzynka, z której będziesz wysyłał newsletter oraz ogólna skrzynka na wszystkie inne zapytania.
Ograniczenie co do ilości skrzynek w ramach danego pakietu hostingowego to jedno, zaś druga kwestia to pamięć przeznaczona na ich przechowywanie. Jeśli jest jej niewiele, a Ty spodziewasz się, że będziesz otrzymywał sporo materiałów prasowych lub zdjęć, które następnie będziesz publikował na stronie, wybierz odpowiedni pakiet. W takim przypadku sprawdzi się chociażby pakiet, który oferuje odrębną przestrzeń dyskową dla skrzynek email i odrębną dla pozostałych usług. By nie tracić niepotrzebnie dużo pamięci dyskowej, możesz też ustawić limit dla każdej ze skrzynek i zmusić tym samym ich użytkowników to bieżącego usuwania czy archiwizowania wiadomość.
W tym miejscu warto wspomnieć również o innych ograniczeniach, które bardzo często dotyczą wysyłania i odbierania wiadomości. Mowa, chociażby o limitach wielkości/wadze pojedynczego maila – serwer może automatycznie odrzucać wiadomości większe niż 3MB. Przykład? Jeśli chcesz wystartować z blogiem motoryzacyjnym i będziesz bezpośrednio współpracował z markami, możesz być pewny, że materiały prasowe z wysokiej jakości zdjęciami będą duże na tyle, że nie będziesz mógł ich otrzymywać.
Ograniczenia często dotyczą też liczby wysyłanych dziennie maili oraz maksymalnej liczby ich odbiorców. Zwykle na starcie się o tym nie myśli, jednak z czasem pojawiają się sytuacje, kiedy będziesz chciał wysłać wiadomość do większego grona odbiorców lub w liczbie większej niż dopuszcza dzienny/godzinowy limit. Szczególnie że wiele wiadomości będzie wysyłanych automatycznie (np. maile potwierdzające zapisanie się do newslettera czy pozostawiony przez użytkownika komentarz). Koniecznie zwróć na to uwagę!
- Miejsce na serwerze
Uruchamiając zupełnie nową stronę internetową, którą dopiero będziesz uzupełniał treścią, możesz nie być jeszcze świadomy, jak dużo miejsca na dysku potrzebujesz. Nie martw się! Nauczysz się tego z czasem.
Na tym etapie musisz wiedzieć, że powierzchnię dyskową „zjadają” nie tylko pliki, czyli m.in. skrypty, zdjęcia i filmiki, które wrzucasz na swoją stronę. Z każdym kolejnym wpisem cięższa będzie baza danych, która prócz Twoich wpisów przechowuje również motywy, konfiguracje wtyczek czy też ustawienia WordPressa. Dodajmy do tego jeszcze logi historyczne, powstające po każdej wizycie na stronie, ewentualne kopie zapasowe i zwykle niemałą zawartość skrzynek pocztowych.
Ile zatem powierzchni na serwerze potrzebujesz? Jeśli masz już działającą stronę internetową i chcesz ją przenieść na inny serwer, możesz to sprawdzić w panelu klienta swojego hostingu. Z uzyskaniem takiej informacji pomoże Ci również support, więc nie obawiaj się, by zapytać o to swojego dostawcy usługi.
Co, jeśli dopiero zaczynasz? Twoja zapotrzebowanie będzie w dużej mierze zależało od charakteru serwisu, który zamierzasz prowadzić. Jeśli będzie się on w znacznym stopniu opierał na zdjęciach, zdecyduj się na pakiet hostingowy o nieco większej powierzchni niż minimalna. Zaczynając od strony www opierającej się głównie na wartościowych treściach i niewielkiej ilości zdjęć, pakiet minimum w zupełności Ci wystarczy. Z czasem będziesz mógł zmienić go na taki, który będzie lepiej dopasowany do Twoich potrzeb.
- Transfer
Prawidłowe działanie strony wymaga odpowiednio dużego transferu. Każda wizyta na Twojej stronie wiąże się bowiem z koniecznością przesyłania danych pomiędzy urządzeniami – im więcej odwiedzin, tym odpowiednio większa liczba danych jest przesyłana. W momencie, gdy osiągniesz limit transferu, Twoja strona będzie po prostu niedostępna dla użytkowników sieci.
O ile prowadzisz hobbistycznego bloga to nieodpowiednio dobrany transfer nie przysporzy Ci większych problemów. Co najwyżej przez jakiś czas Twoja strona nie będzie prawidłowo funkcjonowała. Wyobraź sobie teraz sytuację, w której mówimy o stronie firmowej lub dużym sklepie online. W przypadku biznesowych projektów nawet krótka niedostępność strony może generować poważne konsekwencje wizerunkowe i realne straty finansowe.
Dobierając transfer do potrzeb swojego serwisu internetowego postępuj analogicznie jak w przypadku pamięci. Jeśli przenosisz stronę na inny hosting, miesięczną historię transferu sprawdzisz w panelu. Na tej podstawie oszacuj swoje zapotrzebowanie. Jeśli dopiero startujesz, zacznij od podstawowego pakietu, a z czasem zmień go na wyższy.
Jaki transfer będzie optymalny? Wszystko zależy od rodzaju strony, którą planujesz uruchomić. Im większa liczba odwiedzających, tym większy transfer Ci potrzebny. Musisz też pomyśleć o pewnym zapasie – zainteresowanie Twoją stroną może bowiem mieć charakter sezonowy. Może się też cieszyć dużą i krótkotrwałą popularnością w wyniku zewnętrznego linkowania. Znacząca liczba wejść może szybko wyczerpać transfer i tym samym uniemożliwić wielu osobom wejście na stronę. Pamiętaj zatem o pewnym zapasie.
Postaw na elastyczność oferty!
Zaczynając dopiero swoją przygodę z działalnością w sieci z pewnością wielu rzeczy nie przewidzisz i o wielu kwestiach zapomnisz. Nie przejmuj się jednak przesadnie, tylko ucz się na swoich błędach i wyciągaj wnioski. Wybierając hosting postaw na dostawcę, który ma naprawdę elastyczną ofertę.
Często jest tak, że do wyboru masz kilka predefiniowanych pakietów i spośród nich możesz wybierać. Każdy kolejny jest odpowiednio większy i dostosowany do potrzeb zgłaszanych przez większość klientów. Oznacza to, że dość trudno będzie Ci idealnie dopasować go do swoich potrzeb. Na szczęście zdarzają się też takie oferty, gdzie możesz elastycznie zmieniać poszczególne parametry usługi. Potrzebujesz tylko dodatkowych adresów pocztowych, dodajesz do pakietu odpowiednią ich liczbę. Brakuje Ci transferu lub powierzchni dyskowej – zmieniasz tylko ten konkretny parametr i tym samym sporo oszczędzasz.
Na co jeszcze musisz zwrócić uwagę?
Pewnie myślałeś, że to już koniec? Że przedstawione powyżej wskazówki pozwolą Ci wybrać idealną ofertę. I w dużej mierze masz rację. Kluczowe czynniki wyboru to te, które przedstawiłem powyżej. Wraz ze wzrostem Twojej świadomości i wiedzy dotyczącej działalności w sieci, zaczniesz jednak zwracać uwagę na szereg innych elementów, które również są istotne, ale przynajmniej na początku traktowane drugorzędnie.
O czym konkretnie mówię? Między innymi o:
- Darmowym certyfikacie SSL – w zdecydowanej większości przypadków wystarczy Ci darmowy certyfikat typu DV (Domain Validation). Na 99% nie będziesz potrzebował płatnego certyfikatu, więc nie przepłacaj, jeśli nie jest to konieczne!
- Cyklicznych backupach – myślisz, że kopia zapasowa nie jest Ci potrzebna? Może awaria Ci niestraszna, ale co w sytuacji, kiedy ktoś włamie się na Twoje konto, omyłkowo nadpiszesz bazę danych albo Twoja strona zostanie zainfekowana wirusem? Sprawdź, jak często robione są kopie zapasowe i jak długo są przechowywane. Dla swojego bezpieczeństwa zdecyduj się na hosting, który zapewnia backup wykonywany minimum raz na dobę. Ważne jest również, by był on przechowywany przynajmniej przez tydzień.
- Wysokim uptime – czyli czasem nieprzerwanego działania. Tu chyba dodatkowe tłumaczenie jest zbędne. Dobry hosting powinien być stabilny i bezawaryjny. Im wyższy uptime, tym lepiej. Musisz być jednak świadomy tego, że awarie się zdarzają i nie są wcale niczym nadzwyczajnym. Jak sprawdzić, czy interesujący Cię hosting ma wysoki uptime, czy jedynie przeciętny? Spróbuj poszukać w sieci informacji o ewentualnych awariach i problemach technicznych. Jeśli dotychczasowi klienci narzekają, że awarie pojawiają się zbyt często, zastanów się dwa razy nim skorzystasz z oferty.
- Odpowiednio wysokim SLA (>99%) – (ang. Service Level Agreement) to nic innego jak gwarancja firmy hostingowej, że usługi będą dostępne przez określony procent czasu – zwykle mieści się on w przedziale od 99,00% do 99,99%. Niby dużo, jednak weź pod uwagę, że 1% odpowiada 7 godzinom w skali miesiąca! Sam sobie odpowiedz, czy możesz sobie pozwolić na tak dużą niedostępność swojej strony internetowej. Jeśli szukasz hostingu pod działalność biznesową, koniecznie wybieraj oferty możliwie najwyższym SLA – każda godzina niedostępności to w takim przypadku wymierne straty.
- Dysku SSD – wiesz już, że ważna jest pojemność dysku, ale powinieneś też zwrócić uwagę na jego rodzaj. Talerzowe dyski HDD są dużo wolniejsze niż SSD, więc to właśnie na nie powinieneś postawić. Najlepszym rozwiązaniem będą dyski SSD NVMe, gdyż są nawet 11 razy szybsze od dysków SSD!
- Zapasie CPU – by strona działała szybko i wydajnie zalecam przynajmniej 1 rdzeń procesora/1 vCore/1 GHz /100% CPU. Pozwoli Ci to uniknąć wielu niepotrzebnych problemów technicznych związanych z działaniem Twojej strony.
- Pamięci RAM – zadbaj, by zarówno maksymalna ilość pamięci RAM, jak i limit pamięci RAM dla jednego procesora PHP były możliwie najwyższe – min. 1GB na konto i 512 MB na proces.
- Obsłudze protokołu HTTP/2 – protokół HTTP/2 dostępny jest od 2015 roku, jednak wciąż na rynku dostępne są hostingi, które jeszcze go nie obsługują.. Im nowsza wersja HTTP na serwerze, tym strona szybciej się ładuje, a to bezpośrednio przekłada się na zadowolenie jej użytkowników.
- Redis i Memcached – to dodatkowe usługi, które pozwalają na poprawę szybkości działania Twojej strony. W jaki sposób działają? Pozwalają przechowywać niektóre dane w pamięci RAM, dzięki czemu są one o wiele szybciej dostępne. Koniecznie sprawdź, czy interesujący Cię dostawca hostingu oferuje możliwość korzystania z takich usług.
Zdaję sobie sprawę z tego, że przedstawione wyżej wskazówki mogą Cię nieco przytłaczać. Zwłaszcza jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę internetowego wydawcy czy przedsiębiorcy i nie jesteś jeszcze dobrze zaznajomiony z technicznymi aspektami funkcjonowania stron internetowych. Nie musisz się jednak przesadnie obawiać. Potraktuj moje wskazówki jako typową checklistę i weryfikuj interesujące Cię oferty punkt po punkcie. Pamiętaj też, że wiele firm hostingowych oferuje możliwość przetestowania usługi przez 7-14 dni. Wykorzystaj taką możliwość, osobiście przetestuj konkretny hosting i zrezygnuj z usługi, jeśli nie będzie ona spełniać Twoich oczekiwań.
Redakcja Tweaks.pl poleca niezawodny hosting: LH.pl, który zapewnia bardzo dobrą wydajność, a także co często pomijane w różnych rankingach – wysoki poziom obsługi klienta.
Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek. Twórca rankingu hostingów na stronie JakWybraćHosting.pl i poradnika pomagającego wybrać szybki, bezpieczny i niezawodny hosting dla WordPressa. Przedsiębiorca internetowy i klient dziesiątek firm hostingowych. Autor testów i recenzji usług hostingowych, który w ramach projektu „Jak Wybrać Hosting” pomaga wybrać najlepszy serwer dla stron WWW.
Spis treści: Jak wybrać najlepszy hosting dla WordPressa