Recenzja GeCube Radeon 9550 XT
W pogoni za coraz to wyższą wydajnością, za coraz lepszym wynikiem w kolejnej wersji popularnego testu jakim jest seria 3D mark-ów, za każdym fps-em w nowej grze producenci wypuszczają nowe karty graficzne za kolosalne sumy pieniędzy (nierzadko cena samej karty graficznej przekracza cenę zwykłego zestawu komputerowego). Tutaj należy zadać sobie pytanie czy przeciętny zjadacz chleba jest w stanie za „normalne” pieniądze korzystać z dobrodziejstw wymagającego rynku aplikacji 3D. Odpowiedź brzmi tak i dowodem na to jest ostatni seria kart graficznych z pod znaku Ati, czyli – Radeon 9550. W moje ręce trafił produkt firmy GeCube Radeon 9550 XT, czyli najmocniejszy z serii. Za 399 zł otrzymujemy kartę wyposażoną w 128mb, CD z sterownikami , kabelek do podłączenie pod TV, instrukcję (brak języka polskiego), a wszystko zapakowane w przyjemne oku pudełko. W ramce kilka znaczących parametrów karty , a także platformy testowej:
Karta jak widać została wyposażona w całkiem niezłe chłodzenie, które chłodzi rdzeń a także 4 kostki pamięci BGA. Zamontowany wiatrak jest niesłyszalny.
W pierwszej kolejności pod ogień poszły czyste testy: 3D mark 2001se, 3D mark 03, oraz Aquamark, wszystkie testy przeprowadzone zostały na sterownikach Omega 2.5.97a i fabrycznych ustawieniach rdzenia oraz pamięci.Wyniki przedstawiam w ramce:
Wydajność w 3d marku 2001 może wydawać się mała, jednakże dwa pozostałe wyniki pokazują, że wydajność stoi na dobrym poziome. Wiadomo jednak ze nikt nie kupuje karty tylko po to by bawić się w testy (poza ekstremalnymi wyjątkami J ) a więc czas na wyniki z gier ! I tak tutaj chcę przedstawić wydajność 2 gier Need For Speed Undergound 2 , oraz stary ale ciągle grany Quake III Arena. Ustawienia w grze będę testował 3, a mianowicie Medium, High, Max (High + AntyAlasing x2 ). A więc pokoleji zaczniemy od Need For Speed Undergound 2.
W NFSU2 średnio bo ilość klatek rzędu 20 – 23 na maksymalnych ustawieniach nie dla wszystkich może wydać się dostatecznie płynna. Ale wystarczy wyłączyć Anty Allasing by cieszyć się średnią ponad 30 klatek. Postanowiłem pokazać także screeny z testowanych ustawień:
Wydajność w Quake III nie pozostawia nic do życzenia.
A więc łatwo można dostrzec, iż wydajność w grach radeona 9550 jest co najmniej dostateczna, a ja pokusiłbym się o nazwanie jej zadowalającej. Pewnie zadajecie sobie pytanie czemu wszystkie testy są przeprowadzone na standardowych ustawieniach, czyżbym zapomniał o możliwościach o/c, nie, nie karta po prostu ma zablokowane możliwości podkręcania. Oczywiście istnieje możliwość obejścia tego zabezpieczenia np. poprzez zmianę biosu, ja jednak postanowiłem zostawić oryginalny bios i ograniczyć się do podania przykładowych wartości bardziej szczęśliwych posiadaczy: (Gpu / Mem) 493Mhz / 702Mhz, 480Mhz / 750Mhz, 459Mhz / 690Mhz. Podsumowując: GeCube 9550xt jest to karta godna polecenia dla osób chcących pograć na najnowsze tytuły nie wydając przy tym całej wypłaty.
fajna grafika mi sie udało: core 486 Mhz mem 700
No tak, minęły cztery lata z małym kawałkiem i wylały kondensatory na karcie. Chodziła podkręcona jakieś pół roku, dopóki się nagrałem w HL2 i NFSU. Ale to było w 2005.
Tak to jest z firmami "no name". Ta sama (prawie) karta ASUSA 9600 XT ma kondensatory Sanyo, a Gecube wsadził jakiś shit. A do tego ten ładnie wygięty aluminiowy radiator okazał się… przyklejony klejem dwuskładnikowym do podstawy. Bez komentarza – możecie sobie wyobrazić, że ciepła to nie mogło przewodzić. Nie polecam takich wynalazków, jednak co marka to marka.