Przegląd Radeony HD 7850 i 7870 – wielkie zestawienie kart AMD ze średniej półki cenowej
Zebraliśmy sporą liczbę kart od ponad sześciu firm dostępnych na polskim rynku i sprawdziliśmy je pod kątem wykonania, wydajności w benchmarkach/grach, a także w kwestii poboru energii i podkręcania. Jak poszczególne karty wypadły w naszych testach ? Nie będziemy zbytnio przedłużać,więc zapraszamy Was do naprawdę sporego przeglądu Radeonów HD 7850/7870!
Architektura
Nasze zestawienie zaczniemy od specyfikacji technicznej kart referencyjnych oraz przypomnienia architektury, a także najważniejszych technologii zawartych w Radeonach z serii 78xx.
Radeon HD 7850
- Architektura rdzenia GCN
- 1024 procesory strumieniowe
- 64 jednostki teksturujące
- 32 jednostki rasteryzujące
- 2,8 mld tranzystorów w GPU
- 2 GB pamięci 256 bit-GDDR5
- Taktowanie: 860/1200 MHz
Radeon HD 7870
- Architektura rdzenia GCN
- 1280 procesory strumieniowe
- 80 jednostek teksturujących
- 32 jednostki rasteryzujące
- 2,8 mld tranzystorów w GPU
- 2 GB pamięci 256 bit-GDDR5
- Taktowanie: 1000/1200 MHz
Architektura układów
Inżynierowie Firmy AMD specjalnie dla nowej serii kart graficznych Radeon 78XX opracowali nowszy i wydajniejszy silnik graficzny GCN (Graphic Core Next). Do jego budowy wykorzystano aż 2,3 mld tranzystorów. W jego skład wchodzą również jednostki Compute Units (16 w przypadku Radeona 7850 oraz 20 w przypadku mocniejszego brata), gdzie na jedną CU przypadają 64 jednostki ALU (arytmetyczno-logiczne – stąd bierze się aż 1024 procesorów strumieniowych w Radeonie 7850 oraz aż 1280 w przypadku 7870). Kolejnym elementem silnika graficznego są bloki RBE (Render Back-Ends) zawierają one 32 jednostki rasteryzujące oraz 64 lub 80 jednostek teksturujących(w zależności czy do czynienia mamy z 7850 czy 7870).
PCI-E 3.0
Najnowsze Radeony zostały wyposażone w PCI Express 3.0. Jest to najnowszy standard magistrali, oferujący dwukrotnie lepszą wydajność niż obecne PCIe 2.0. Oczywiście najnowszy standard jest w pełni kompatybilny z urządzeniami: PCIe 1.0 i PCIe 2.0.
Ulepszona Teselacja
AMD w swoim najnowszym dziecku usprawniło, w znacznym stopniu, silnik teselacji , który polega nadzieleniu wygenerowanych wielokątów na mniejsze podczas tworzenia obrazu 3D. Dzięki tej technologii wyświetlany obiekt może być dokładniej narysowany, ponieważ jego siatka wielokątów (z której się składa) jest bardziej szczegółowa.
Technologia PRT – Partially Resident Textures
Technologia PRT polega na lepszym zarządzaniu teksturami znajdującymi się w pamięci operacyjnej karty. Dzięki dzieleniu tekstur znajdujących się w pamięci, procesor graficzny ma do nich szybszy dostęp(na wzór pamięci podręcznej). Ta technologia pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na ilość pamięci, przy jednoczesnym stosowaniu tekstur o wyższej rozdzielczości, co odbije się lepszymi jakościowo teksturami w grach. Jedyną wadą tego rozwiązania jest to, że programiści muszą zaimplementować tą funkcję w kodzie programu, aby mogła ona działać.
Technologia – ZeroCore
ZeroCore jest technologią oszczędzania energii, która aktywuje się w momencie przejścia monitora w stan czuwania. W tym czasie karta graficzna pobierać będzie zaledwie 3W energii, a sam wentylator zatrzyma się, co wpłynie na bezgłośną pracę akceleratora.
Technologia – UVD 3.0
Unified Video Decoder w wersji 3.0 polega na dekodowaniu wideo przy pomocy specjalnych jednostek znajdujących się w GPU, a nie, jak do tej pory, przez CPU, co w znacznej mierze odciąża procesor. Inżynierowie AMD w najnowszej wersji zastosowali wsparcie dla nowych formatów, w tym DviX, Xvoid wraz z Blu-ary 3d z dźwiękiem 120Hz stereo 3D .
Technologia – AMD Eyefinity 2.0 i HD3D
Technologia AMD Evenity 2.0 w najnowszej wersji oferuje nam między innymi obraz o rozdzielczości 16 000 x 16 000 pikseli. Ponadto poszerzono możliwości konfiguracji, dzięki czemu łączyć będzie można ekrany o różnych przekątnych i rozdzielczościach. Oprogramowanie samo się dostosuje, aby wyświetlany na nich obraz był idealnie osadzony względem innych ekranów. Z kolei, dzięki połączeniu AMD Eyefinity 2.0 i HD3D cieszyć się można stereoskopowym 3D na kilku monitorach, co z pewnością ucieszy fanów głębokich wrażeń. Dodatkowo wypośrodkowano ekran główny, który znajduje się na centralnym monitorze, a nie, jak dotychczas, na ekranie wysuniętym najbardziej na lewo, co było wcześniej lekkim niedopatrzeniem.
DirectX 11
Najnowszy chip AMD wspiera technologię DirectX 11, w której wprowadzono wiele udoskonaleń. Jest ona bardziej wydajna, wykorzystuje możliwości nowoczesnych, wielordzeniowych procesorów i zapewnia obsługę zaawansowanych technik cieniowania i teksturowania, wraz z teselacją na czele. Przekłada się to na płynniejszą animację, a także bardziej realistyczną i szczegółową grafikę w grach.
Spis treści: Przegląd Radeony HD 7850 i 7870 – wielkie zestawienie kart AMD ze średniej półki cenowej
Na wykresach jest „Crisis 2” zamiast „Crysis 2” 😉