SaaS czy oprogramowanie dedykowane? Jak zarządzać magazynem w małym e-commerce?
Prowadzisz mały lub średniej wielkości sklep? Zarządzasz 2000 produktów, 2 moderatorami i małym magazynem przerzutowym? Przeczytaj czym różni się oprogramowanie typu SaaS od aplikacji dedykowanych i jakiego rozwiązania potrzebuje e-commerce w fazie rozwoju.
W jaki sposób e-commerce ma zarządzać magazynem?
Zanim przejdziemy do właściwego omówienia dostępnych rozwiązań software’owych, należałoby przyjąć dwa podstawowe założenia.
Założenie 1: Wykluczyłeś dropshipping, prowadzisz własny magazyn.
Z jakiegoś powodu nie zdecydowałeś się na prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o tzw. dropshipping. Prowadzisz sklep, który ma fizyczny kontakt z produktem, a twoje biuro jest zaadaptowane na niewielki magazyn, do jakiego wchodzą i wychodzą mniejsze lub większe transporty.
Założenie 2: Magazyn ma wartość kilkunastu tys. złotych
Prowadzisz niewielki magazyn, w którym przechowujesz produkty o największym potencjalne sprzedaży i wartości kilkunastu tys. złotych netto.
Założenie 3: Średni cykl magazynowania produktu to kilka dni, najwyżej kilka tygodni.
Z racji tego, że sklep jest w fazie wzrostu, na magazynie przechowujesz towar, który szybko rotuje, a średni tzw. cykl życia produktu to nie więcej niż 30 dni.
Potrzebujesz aplikacji do zarządzania magazynem. Pytanie tylko – jakiej?
1. SaaS tak, nie w każdych okolicznościach
SaaS wydaje się naturalnym wyborem – masz mały sklep, a średnia wartość koszyka to 100 – 200 zł netto. Rzecz w tym, że o ile zdecydujesz się np. na oprogramowanie, które nie będzie rozwijane w czasie, SaaS to realne ryzyko:
- utraty danych,
- braku wsparcia w razie, gdyby podmiot udzielający licencji wycofał się z działalności,
- braku możliwości integracji systemu z innymi modułami, jeśli system nie posiada API,
- podwyższenia kosztów obsługi oprogramowania w czasie (wynika z polityki firmy)
Nie dotyczy to każdego absolutnie każdego rozwiązania tego typu, bo moglibyśmy wymienić kilka systemów SaaS, które mają się b. dobrze i pozwalają na sprawną integrację z dodatkowymi usługami, w tym m.in. systemami CRM do zarządzania klientami, ale miej na uwadze, że jeśli zwiążesz się z bliżej nieokreśloną platformą, ryzyko związane z chociażby czasową utratą do danych klientów, numerów listów przewozowych, rozliczeń z kurierami (pobrania kurierskie etc.), to duży koszt operacyjny i finansowe dla każdego sklepu internetowego niezależnie od wielkości.
2. Dedykowane oprogramowanie także dla małego e-commerce
Oprogramowanie dedykowane to naturalny wybór, jeśli wiesz, że swój sklep internetowy będziesz prowadził w perspektywie dłuższej niż kilka kat. Co prawda musisz liczyć się, że bariera wejścia jest wyższa niż w przypadku SaaS, w którym płacisz tak naprawdę za dzierżawę tej samej licencji, z której korzysta kilkaset lub kilka tys. innych e-commerce, ale w zamian możesz liczyć na wyższe bezpieczeństwo [1] oraz potencjalnie – niższe koszty wdrożenia kolejnych zmian.
[1] W przypadku dedykowanego oprogramowania możesz wybierać między bazą danych zapisywaną lokalnie na twoim sprzęcie, a bazą danych scentralizowaną. Opcjonalnie istnieje możliwość przechowywania danych lokalnie z backup’em przechowywanym na zewnętrznym serwerze z opcją szyfrowania.
Jak to możliwe? Rozwiązania SaaS są tanie w swojej wyjściowej formie; koszty rosną jednak nieproporcjonalnie kiedy chcesz zmierzyć się z dodatkowym modułem, z jakiego nie będą korzystali inni dzierżawcy licencji. Podobny model przyjmują wszystkie inne firmy dystrybuujące swoje oprogramowanie w tym modelu – dotyczy m.in. silników CMS samych sklepów itd.
–
Publikacja: Materiały prasowe zespołu redakcyjnego.
Spis treści: SaaS czy oprogramowanie dedykowane? Jak zarządzać magazynem w małym e-commerce?