SEO Smart Links konfiguracja i optymalizacja wtyczki

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pozycjonowanie nie polega tylko na zbieraniu odnośników do naszej witryny (link building), ale także odpowiednim przygotowaniu zawartości naszej witryny. Dziś przyjrzymy się jednej z najpopularniejszych wtyczek WordPress, która zautomatyzuje za nas część zadań związanych właśnie z optymalizacją naszego serwisu. SEO Smart Links to świetne narzędzie, które wstawi za nas odnośniki w treści witryny np. frazy kluczowe. Poprawimy w ten sposób pozycję naszych podstron w witrynie oraz także uzyskamy lepszą czytelność serwisu(dzięki odnośnikom w treści użytkownik będzie miał ułatwioną wędrówkę po zasobach serwisu).
Natychmiastowy efekt na Tweaks.pl:
Instalacja wtyczki
Do testów wykorzystamy rozbudowaną wersję SEO Smart Links, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby najpierw skorzystać z wersji darmowej i przekonać się o możliwościach programu J. Wtyczkę można pobrać z poziomu naszej witryny WordPress wybierając pozycję Wtyczki i Dodaj Nową:
Wersja Professional oraz Business wymaga uploadu otrzymanej spakowanej paczki plików do folderu /wp-content/plugins, a następnie aktywację w naszym panelu administratora WordPress.
Konfiguracja wtyczki
Przejdźmy teraz do konfiguracji wtyczki. W zakładce Opcje(Options) ustawienia mamy najważniejsze funkcje skryptu. Tutaj wybieramy jakie treści będziemy do siebie wzajemnie linkować (Processing options):
W wybranym przykładzie zdecydowaliśmy się dodać odnośniki w postach oraz własnych typach postów(widocznych jako słownik na rys.). Warto nadmienić, że tylko rozbudowana wersja SEO Smart links pozwala dodawać odnośniki we własnych typach wpisów(custom post types).
W pozycji „Process only posts older than: x days„ możemy zadecydować czy chcemy dodać odnośniki tylko do starszych artykułów w witrynie.
Ciekawą opcją jest możliwość dodawania własnych linków do komentarzy użytkowników (Comments).
Automatyczne podlinkowanie (Automatic interlinking)
Dalej wybieramy do jakiej treści będziemy linkować – z pozycji Opcje mamy do wyboru wewnętrzne linkowanie, ale w dalszej części programu przedstawię jak połączyć treści z różnych witryn WWW. Ponownie wybrałem linkowanie postów i własnych typów postów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby linkować również do tagów czy kategorii na portalu WordPress.
Zaawansowaną opcją jest linkowanie tylko do treści użytej wielokrotnie w serwisie(Link only if taxonomy has been used minimum X times at least one post is using it). Następnie w pozycji: Minimum length in characters for term to be considered for autolinking wybieramy minimalną ilość znaków jaka będzie „podlegać” linkowaniu. Ja wybrałem 3 znaki.
Różne ustawienia (Misc. Options)
W Misc. Options możemy ustawić, aby linki pojawiały się nie tylko w treści postów i stron, ale np. z poziomu archiwum postów czy strony głównej(Process only single posts and pages ).
Check limit ogranicza nam ilość postów i stron, które będą podlinkowane – dla dużych serwisów domyślna liczba 500 podstron jest zdecydowanie zbyt mała i należy to zmienić. Do wyboru mamy filtrowanie po tytule lub dacie publikacji np. gdy nie chcemy linkować do bardzo starych artykułów na stronie.
Process RSS feeds – pozwala nam dodawać odnośniki w zawartości kanału RSS;
Case sensitive matching – wielkość znaków ma znaczenie;
Disable WordPress Texturization – wyłącza teksturyzację WordPress przy linkowaniu (np. gdy mamy post ze znakiem specjalnym © ® itp.);
Enable UTF-8 support – to bardzo ważna funkcja i należy ją zaznaczyć, w przeciwnym wypadku posty z polskimi znakami diakrytycznymi nie będą się linkowały (WordPress korzysta domyślnie z UTF-8).
Override options per post
Enable options in post screen – ta funkcja nam pozwala nam zarządzać linkowaniem wewnętrznym z poziomu edytora postów. Przydatna, gdy chcemy wykluczyć niektóre posty z działania programu
Wygląd odnośników (Link Template)
W tym miejscu możemy dostosować wygląd naszych linków. Możemy np. nadać im własny styl czy wybrać co będzie się kryło pod anchorem title..
Ignorowane posty i strony (Ignore Posts and Pages)
W postaci słów kluczowych możemy wyłączyć treści, które nie chcemy linkować w portalu. Np. może to być strona kontaktowa, informacje o serwisie czy reklama.
Ignorowane słowa kluczowe (Ignore keywords)
Słowa kluczowe, których nie chcemy brać pod uwagę przy dodawaniu odnośników.
Limity (Limits)
Maximum Created Links – maksymalna liczba odnośników jakie będą mogły się pojawić na naszej stronie. Zbyt duża liczba odnośników niekorzystnie wpływa na jakość serwisu, także liczba 15-20 jest jak najbardziej akceptowalna.
Maximum Total Links on page – pozwala inteligentnie zarządzać odnośnikami, SEO smart links sprawdzi ile jest odnośników dodanych przez użytkownika i ile może jeszcze dodać. Warto zadbać, aby liczba odnośników w artykule nie przekraczała 20.
Maximum Same Keyword – ogranicza ilość odnośników dla tego samego słowa kluczowego. Wartość 1-3 jest zdecydowanie odpowiednia.
Maximum Same Target – ogranicza ilość odnośników dla tej samej strony internetowej. Wartość 1-3 jest zdecydowanie odpowiednia.
Linki wychodzące (External Links)
Open in new window – automatycznie dodaje target=”_blank„ dla odnośników do innej witryny internetowej.
Add nofollow attribute – dba, aby odnośniki do innych witryn posiadały atrybut „nofollow”(nie indeksuj, chroni naszą witrynę przed odpowiedzialnością za umieszczane w niej odnośniki).
Whitelisted domains – biała lista domen przy których nie będzie się pojawiał atrybut „nofollow”.
Przekierowania (Redirection support)
Możemy ustalić, że dla odnośników ze strony Custom Keywords(własne słowa kluczowe) występować będzie przekierowanie. W ten sposób nie linkujemy bezpośrednio do innej treści, ale przez wybrany „folder” domyślnie /go/ np. http://yoursite.com/go/słowo-kluczowe
Caching
Enable caching – cachowanie treści, zaawansowana funkcja, która pozwoli nam oszczędzić zasoby serwera. Warto włączyć tą opcję, pozwoli nam również korzystać ze statystyk użycia.
Wszelkie zmiany zatwierdzamy przyciskiem: Update options!
Optymalizacja SEO – custom keywords
Potencjał SEO Smart Links ukrywa się właśnie w tej zakładce, to za sprawą custom keywords możemy „pozycjonować” nasze artykuły na wybrane słowa kluczowe oraz połączyć ze sobą treści z różnych witryn.
Use visual keyword editor (uses Javascript interface, recommended for small keyword sets only) – pozwala utworzyć i edytować słowa kluczowe dla wybranych stron poprzez przyjazny interfejs użytkownika. Zaznaczamy tak.
Prevent duplicate links for grouped keywords (will link only first of the keywords found in text) – zabezpiecza przed kilkakrotnym linkowaniem do określonej podstrony.
Automatically check plural form of the keyword –opcja działa tylko w anglojęzycznej wersji, pozwala na linkowanie słów kluczowych dla liczby mnogiej słów kluczowych. Jako, że źródło programu nie jest zakodowane możemy pokusić się o dostosowanie tej funkcji do potrzeb naszego języka. W tym celu zmieniamy linijkę:
static $rules = array(1 => array(’o’ => 'oes’, 'y’ => 'ies’, 'x’ => 'xes’, 'f’ => 'ves’, 's’ => 'ses’, 'z’ => 'zzes’), 2 => array(’sh’ => 'shes’, 'ch’ => 'ches’));
na:
static $rules = array(1 => array(’k’ => 'ka’, 'g’ => 'gi’, 'b’ => 'by’, 'd’ => 'dy’, 'f’ => 'fy’, 'ł’ => 'ły’, 'm’ => 'my’, 'n’ => 'ny’, 'p’ => 'py’, 's’ => 'sy’, 't’ => 'ty’, 'w’ => 'wy’, 'z’ => 'zy’, 'ia’ => 'ie’, 'ja’ => 'je’, 'c’ => 'ce’, 'cz’ => 'cze’, 'sz’ => 'sze’, 'rz’ => 'rze’, 'ż’ => 'że’, 'o’ => 'a’, 'e’ => 'a’, 'a’ => 'y’,));
I efekt:
Trim spaces from custom keywords – usuwa spacje z wprowadzonego pliku, źródła linków. Zaznaczamy: tak.
Import keywords from this URL (file must be in CSV format) oraz schedule import keywords from the URL above – zaawansowana funkcja, która pozwala na import słów kluczowych z wybranej lokalizacji na serwerze. Niektóre firmy SEO posiłkują się dodatkowym oprogramowaniem, które przy artykule tworzy chmurę słów kluczowych. Można też spróbować wykorzystać zasoby danych z darmowej wtyczki SEO SearchTerms Tagging 2, niestety wtyczka obecnie współpracuje tylko z Yahoo i Bing i stamtąd jest wstanie ściągnąć informacje o słowach kluczowych, z których nastąpiło przekierowanie.
Statystyki (Statistics)
Działanie wtyczki możemy obserwować również z poziomu panelu administracyjnego. Aby wyniki się wyświetlały należy w opcjach wcześniej wybrać automatyczne cachowanie zawartości wtyczki. Do wyboru mamy filtrowanie zawartości po tytule, słowach kluczowych i adresie strony WWW. Brakuje tutaj komunikatu o stronach bez odnośników, a właśnie o takie warto byłoby zadbać w pierwszej kolejności.
Import / Export
Pozwala wyeksportować lub zaimportować ustawienia wtyczki oraz słowa kluczowe. Do wyboru mamy plik CSV, więc edycja odbywa się z poziomu Excela.
Overview raport
To uzupełnienie statystyk, w postaci tabelarycznej przedstawia odnośniki i słowa kluczowe. Dane zbierane są na bieżąco, więc po instalacji oprogramowania zobaczymy tylko te posty, które zdążyli odwiedzić użytkownicy na portalu. Skopiowana tabela do Excela pozwala nam wyekstrahować słowa kluczowe nie ujęte w zakładce „Keywords” – po prostej obróbce możemy je dodać do innych naszych serwisów, zaplecza itp. oczywiście korzystając z SEO Smart Links 🙂
Opinia
SEO Smart Links to genialne oprogramowanie, które pozwoli nam podlinkować treść nie tylko według tytułu, ale także według dowolnych słów kluczowych i ich odmianach! Wersja standardowa, choć nie jest już rozwijana, wystarczy nam do większości domowych projektów. Osobom posiadającym wiele WordPressów i bardziej rozbudowane witryny polecam wersję Profesionall i Business. Inwestycja za jaką przyjdzie nam zapłacić zwróci się bardzo szybko, a to za sprawą dużo łatwiejszego łączenia ze sobą różnych zasobów serwisu(np. własnych typów postów) czy wielu portali,a to z kolei przekłada się na ruch na witrynie, głębokość odwiedzin itp.! Nie jest tajemnicą, że wiele portali korzysta z tzw. zaplecza, na którym pojawiają się odnośniki do naszej witryny. Dzięki SEO Smart Links zaoszczędzimy sporo czasu i powiążemy ze sobą różne serwisy. Pomijana w wielu recenzja opcja wczytywania własnych słów kluczowych to doskonałe narzędzie, dzięki któremu linkowanie wewnętrzne(i nie tylko..) stanie się proste i przyjemne. Warto poświęcić jeden dzień lub dwa na dostosowanie słów kluczowych na poszczególne nasze strony, Google Webmasters, Analytics itp. ułatwią nam zadanie. SEO Smart links nie obciążał w trakcie swojej pracy znacząco zasobów serwera, transparentny tryb pracy to jeszcze jedna zaleta, dla której warto pokusić się odpłatną wersję oprogramowania. Support działał prawidłowo, niektóre funkcje konsultowałem z autorem przed wdrożeniem. Edycja kodu źródłowego również nie stanowi problemu(o ile licencja tego nie zabrania..), bo plik nie jest zaszyfrowany. Do czego można się przyczepić? Funkcja eksportu działa tylko dla wybranych w pliku słów kluczowych, a nie wszystkich w serwisie. Problem ten można co prawda rozwiązać przez skopiowanie zawartości raportu Overview i jej drobnej edycji, ale przydałaby się osobna funkcja do tego przynajmniej w wersji Business 😉
Wtyczka jest znana w środowisku SEO, także o jej rozwój nie musimy się bać. Na koniec przedstawię różnice w licencjach tego oprogramowania(na czarno zaznaczono funkcjonalność wersji darmowej):
Strona producenta: Prelovac
Spis treści: SEO Smart Links konfiguracja i optymalizacja wtyczki
Świetna wtyczka. A Czy jest może jakaś darmowa alternatywa obsługująca custom post types? (mam na myśli większą funkcjonalność niż okrojona wersja SEO Smart Links)
Bardzo dobrze opisane na pewno się przyda, właśnie konfigurujemy tą wtyczkę, dzięki 🙂
Może to głupie pytanie, ale nie potrafię znaleźć takiej opcji.
Mam powiedzmy słowo „link” i wiem jak ustawić żeby linkował mi na konkretną stronę, ale czy da się tak zrobić żeby sam znalazł słowo link i podlinkował do innego artykułu z tym słowem?
To robi z „automatu”. Problem w tym, że nie zawsze artykuły mają odpowiednio długi tytuł, dlatego istnieje możliwość ręcznego przypisania odnośnika do frazy.
To robi z „automatu”. Problem w tym, że nie zawsze artykuły mają odpowiednio długi tytuł, dlatego istnieje możliwość ręcznego przypisania odnośnika do wybranej frazy.